Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 13 december 2012

Rocky Road & god pajbotten

 Go´kväll!!
Hur mår ni på Lucia?
Jag blev så glad när jag var på a6 idag och fick höra lite julsånger.
Väldigt oväntat!

Igår gjorde jag Rocky road, vääääldigt gott godis.
Blir en favorit hos alla.
Visst det behövs en hel del choklad men jag brukar blanda mellan mörk och mjölkchoklad.
Hitta din favorit. Det går variera innehållet massor.

Kanske mintchoklad?
Pistagenötter, riesenkola, lakritskola, mandel, nougatbitar i?
Våga testa lite =)

Såhär är mitt recept:
350 g mörk choklad
(ja tog 2x100g med 80% och 150g med 55% kakaohalt)
200 g mölkchoklad
ca 10 marshmallows eller 2 dl mini
2-3 dl salta jordnötter
ca 2 dl rollokola eller dumle

Hacka den mörka chokladen.
Smält den i micron.
Rör ner hackad mölkchoklad och om den inte smälter helt så kör en stund till i micron.
Klipp marshmallowsen i små bitar.
Hacka kolan.
Blanda ihop allt med chokladen.
Smeten ska bli ganska fast så tillsätt mer jordnötter om den är för rinnande.
Bre ut smeten på en plåt med bakpapper. Ca 1 cm tjock.
Strö på jordnötter och låt den stelna i kylskåpet,.
Skär i bitar och förvara i en burk i kylen.

Tänkte tipsa om en väldigt god pajbotten.
Till matpaj.
Ofta gör man väl bara degen med vetemjöl och kanske lite grahamsmjöl.
Men det är supergott med rågmjöl i!
Blir lite annat och mer matigt tycker jag.

Till 1 pajform

3 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
125 g smör
2 msk vatten

Kör allt i en mixer. Tillsätt vattnet och kör lite till.
Tryck ut degen i pajformen och ställ den i kylen 30min.
Förgrädda i 225grader -10min.

Här en tacopaj

Det var så konstigt att få tillbaka plånboken idag...
Den har fått en lite roadtripp ;0)
Torkade faktiskt av den med handsprit. hahaha. Man vet inte hur många som varit och
kikat i den. Allt var kvar utom kontanterna. T.o.m mitt bankort.

Å idag skulle jag ta kort så jag kunde få nytt körkort.
HERREGUD säger jag bara vilka fruktansvärda kort.
Jag stirrar på varje bild som jag sett ett spöke.
Och jag överdriver inte så jag ringde transportstyrelsen och frågade om jag kunde behålla mitt gamla körkort och det fick jag =)

Ha de gott. Kramen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar