Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 25 december 2012

Cannelloni med ricotta och spenat

Om man är sugen på något annat än julmat kan jag tipsa om en rätt jag gjorde till lunch idag. Väldigt god och lätt gjord:-)

1 paket färska lasagneplattor
400g spenat
200g parmesan
200g ricotta
400g passerade tomater
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad
Salt
Peppar
Socker

Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka lökarna. Hetta upp två kastruller en med olja och den andra med lite smör. Stek en lök i varje kastrull. Pressa vitlöken och stek med olja och löken.
Lägg i spenaten med smöret och löken och låt allt svettas lite.
Tillsätt tomaterna och smulat lagerblad med lök+ vitlök och låt såsen koka 15 min.

Ta spenaten från plattan och låt den svalna. Krama ur vätska om du använder färsk spenat (fryst behövs det inte)
Blanda spenaten med ricotta och nästan all riven parmesan. Salta och peppra.
Fördela blandningen längst ner på varje lasagneplatta och rulla ihop. Lägg dem med skarven nedåt i en smord ugnsform.

Smaka av Tomatsåsen med salt, peppar och lite socker. Häll såsen över pastarullarna och strö över sista parmesanosten.
In i ugnen ca 20 min.
Serveras med sallad. Så gott!!

((bild lånad)) glömde fota..

Jag har fått sällskap här i bäddsoffan av ayla.. Mysigt!
Nowa ligger nedanför. Vad vore livet uan djur! Jag mår bra av deras sällskap<3

Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar