Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 22 december 2012

Tekakor och räksmörgås

Jag blev så sugen på räkor och vad passar bättre än en god, saftig tekaka med räkor, ägg, majonäs, dill och grönsaker.
Köp färdiga Tekakor eller gör mitt lätta recept.

25g jäst
50g smör
2,5 dl mjölk
0,5 tsk salt
0,5 dl socker
8-9 dl vetemjöl

Smält smör och häll i mjölken. Låt den bli fingervarmt. Lös ut jästen i degvätskan. Tillsätt salt och socker.
Häll i mjölet och låt degen knådas ca 10 min. Den ska släppa från kanten och vara fast.
Jäs under bakduk ca 1 timme.

Sätt ugnen på 250 grader.
Ta upp degen på bordet och dela i små bitar. Ca 10 bitar är lagom. Rulla dem och kavla sedan ut dem tunt. Ca 3 mm.
Lägg på bakpapper och nagga med gaffel. Jäs under bakduk ca 45 min.

Grädda kakorna i mitten ca 5 min de ska bara få lite färg annars blir de torra.
Låt dem svalna i en handduk.

Sen är det bara att ösa på med räkor och grönsaker. Kokt ägg är väldigt gott på och Skivad citron.

Har ni haft en bra lördag? Ja är super förkyld med ingen feber än iaf. Peppa Peppa!!!! Imon blir det sista förberedelseena inför julafton=) mysigt.

Jik vann idag. Fan så gött!!!!!:-D

Lillan var såååå söt idag när hon hittade mitt smyckesskrin och började hänga på sig halsband, armband och ringar. Fattar inte att hon har så bra koll på vad allt ska vara.
((och jag äger bara h&m smycken á 30kr styck så ingen fara med det))

Trevlig kväll=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar