Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 18 december 2012

Kryddigt julbröd ( o sött! )

De här brödet är riktigt kryddigt med mycket smak och jag tycker det blir en blandning av bröd och kaka. Men på julbordet ska man väl köra "all in" så kalorier kan vi räkna nästa år *blink*

Ja tog gojibär och torkade aprikoser i men det går lika bra med dadlar, russin eller tranbär. Lingon Kanske? =)

Man bakar det på bikarbonat så ingen jäsning behövs. Inga ursäkter för att inte hinna med det helt enkelt. Baka de nu i veckan och frys in till julafton!!


2 bröd

5 dl rågmjöl
7,5 dl vetemjöl special
3 dl ljus sirap
0,5 dl strösocker
1 tsk malen nejlika
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1,5 tsk bikarbonat
4 dl mjölk
2 msk hackade aprikoser, torkade
0,5 dl gojibär

Sätt ugnen på 225 grader
Smörj två brödformar 1,5liter storlek
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt sirap, mjölk och torkad frukt/bär.
Skeda upp smeten i formarna och jämna till ytan. Smidigt att blöta skeden så fastnar inte degen.
Grädda brödet långt ner ca 1 timme.
De känns mjukt när man tar ut det men sen blir det en hård yta när det kallnat.
En julig doft kommer spridas under gräddningen.. mmm..

Med pappa på a6 igår.



Syns inte jätte bra på bilden men jag fick nästan en chock när jag såg den här uteplatsen idag när jag var ute med Nowa. Snacka om att gå till överdrift med tomtar....


Stressar ni?
Jag känner mig så lugn. Jätte skönt.
Visst jag har såååå mycket mer tid än alla som jobbar så jag hinner fixa mycket inför jul men jag har inte massa måsten innan julafton.
Det blir det som hinns med.
Varför städa, baka, laga mat, shoppa som en tok och sen sitta helt slut på julafton??
-Finns många dagar efter julafton också så ta det lugnt och stanna upp och njut lite av allt julmys i stället.

Och något som verkligen brukar finnas över julen är mat så om man inte hinner göra 10 rätter utan 5-6 så lovar jag att du kommer storkna av julmat ändå. Jag vet bara hur gottebordet brukar se ut.
Chokladaskar, knäck, juleskum, nötter, clementiner och massa annat...

Ska tipsa er om en bra dessert till jul. Lägger upp recept snart!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar