Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 28 januari 2014

Smarriga chokladbiskvier

Hej Tisdag! Visst borde vi pigga upp den här kvällen med lite gott fika. Förra veckan hittade jag biskvibottnar i frysen som jag glömt av att jag gjort så det fick bli lite biskvier. Mums.
Lite lyxigt fika men ändå superlätt att göra. Smörkrämen fick ni recept på i förra inlägget och bottnarna är superlätta att göra själv.. Dessutom en helt glutenfri kaka. !



Jag gör utan socker i bottnarna för jag tycker mandelmassan är söt i sig men det är en smaksak. Du kan ha i strösocker om du vill.

Ca 12 st.
ugn: 175 grader varmluft

bottnar:
275 g mandelmassa
1 äggvita

Lös upp mandelmassan med äggvitan antingen i bakmaskin eller för hand. Det är viktigt att det inte är massa klumpar i eftersom de inte löses upp i ugnen. Fyll en spritspåse eller plastpåse med massan. Spritsa runda bottnar på plåtar med bakplåtspapper på. (är smeten för lös flyter bottnarna ut och blir för platta så se till att smeten är ganska trög men ändå spritsbar.)

Grädda i mitten av ugnen ca 10-12 min tills bottnarna är gyllenbruna.

Fyllning:
Chokladsmörkräm har ni recept på här! Gör en halvsats!

Choklad:
200 g choklad
Antingen mörk-,  mjölkchoklad
(jag tog hälften med mjölkchoklad och hälften med mörk)

Fördela smörkrämen på de kalla bottnarna med hjälp av en sked. Ställ dem i frysen en stund. Hacka chokladen fint, smält nästan all choklad i en skål i micron på medelvärme. Rör då och då. Låt den sista chokladen smälta under omrörning. Då får du en blankare choklad som håller bättre.

Doppa biskvierna och ställ dem i frysen en stund innan du packar dem i burkar. Klarar sig bra i kylskåp men jag brukar frysa in dem ändå- Tinar snabbt så bara att ta fram och njuta!



På tal om glutenfritt så är detta första dagen i mitt liv som jag medvetet inte har ätit gluten. Väldigt annorlunda faktiskt men min mage har ballat ur totalt och jag har haft sådana kramper så det är alltid värt att testa att utesluta något för att underlätta. Och vet ni, det har känts bättre, inte helt hundra men inte lika ont.
 Nu vågar jag inte ropa hej än för över en vecka med magsmärtor kan ta tid att bli av med.

Men nånting är det och jag ska i alla fall testa nu och se om det blir bättre. Ni med magproblem vet hur påverkad man blir. Irriterad, ledsen, okoncentrerad och så vidare. Inte det lättaste att vara en bra mamma, flickvän, matte och student när det tar upp så mycket fokus.

Sen måste man inse att ordentligt med sömn, regelbundna måltider och ingen stress är viktiga delar för att magen ska må bra. Lättare sagt än gjort men ska inte underkattas. Likaså motion. Tycker det är skönt att träna och promenera. Det hjälper lite. Ni gamla stalltjejer minns väl sena kvällar och nätter när man gått runt med en häst med kolik. Var 15e minut. Varv efter varv..


Jag älskar ju bröd, pasta och allt med gluten i. Haha, så jag hoppas att detta bara är tillfälligt medan magen får komma igång igen. Men jag gillar att testa nya saker så har redan googlat på glutenfritt bröd och bakverk.

Idag var jag och Belle på simskola igen. Mitt tjat under en veckas tid: -Man måste lyssna på fröken! verkade ha satt sig för idag var hon med och gjorde som de andra. (jag slapp skämmas) hehe.
Så förhoppningsvis släpper det mer och mer.

Hoppas att du har en härlig kväll. Jag ska göra lite kvällsmat- Hhhmm inga mackor.. inga frukter...jahopp kanske några nötter och te? :P




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar