Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 30 januari 2014

Ljuvlig vitchokladpannacotta med passionsfrukt

Nu behöver vi något gott i helgen va? 

Jag bara måste tipsa om denna goda, lena, söta, syrliga dessert. Gjorde den förra helgen och det var så gott! Jag har haft fel uppfattning om pannacotta, tänk att det är lite som gelé men det är ju långt i från. Len och mjuk och smakrik. Mmmm mums!

Måste göras igen snart. Smidigt att kunna göra det under dagen när det ska ätas på kvällen. Bara att ta fram och njuta. Perfekt va ?

4 port

4 dl vispgrädde
0,5 vaniljstång
2 gelantinblad
100 g vitchoklad
2 passionsfrukter
ev. jordgubbar om man vill

Lägg gelantinbladen i kallt vatten. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp grädde med stång och frön. Ta av från plattan när det precis kokar. Rör ner urkramade gelantinbladen sen hackad choklad. Häll upp i serveringsglas. (tips om du ska bort, köp plastvinglas, supersnyggt och praktiskt)

Låt stelna i kylskåp minst 3 timmar. 
Vid servering: Dela passionsfrukten (se till att de är skrumpna, då är de mogna och söta) och skrapa ur fruktköttet över pannacottan. Voolaa!


Nu snurrar en annan dessert i glassmaskinen.. Innehåller citron kan jag avslöja. Ni får se vad i helgen =)
Härligt med Fredag i morgon va? Håll tummarna för mig då jag startar med naturkunskaps prov. Sedan ska jag tipsa om en god kötträtt! Trevlig kväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar