Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 17 januari 2014

små dinkelbaguetter

Hej Fredag! Härligt. Jag gjorde mitt engelskaprov idag! Gott. Tog ca 2,5 timmar. Tiden bara försvinner när man sitter med ett prov. Kändes som det gick bra ändå. Så nu väntar naturkunskap. ska bli roligt, gillar det ämnet!

Laddad för helg då? Jag blir så sugen på att ta en riktig tur till någon pulkabacke och packa med varm choklad och åka massor ner för backarna. Får passa på nu när snön ligger. 

Igår bakade jag dinkelbröd. Halkat in lite på dinkel nu.. hehe. Men det är gott och lite nyttigare än vetemjöl. Dessa bröd gör du i två steg. Fördeg dag 1 och bakar ut dem dag 2. Inget krångligt utan bara lite planering.

Dag 1

15 g jäst
2,5 dl kallt vatten
250 g dinkelsikt

Vispa ihop jäst och vatten i en bunke, rör i mjölet. Plasta in och ställ i kylskåpet minst 12 timmar.

Dag 2

250 g vetemjöl special
0,75-1 dl vatten, 40 grader
0,5 dl rapsolja
1 tsk flingsalt
1 msk honung

linfrö, solrosfrö och havregryn till topping

Rör ner ingredienserna från dag 2 ihop med fördegen och låt degen knådas ca 10 min. Låt jäsa ca 1 timme. -Vik ihop den 2-3 gånger under jäsningen, ta tag i en bit av degen- dra ut och vik in mot mitten. fortsätt varvet runt på degen.
(detta för att få ett luftigt bröd)

Baka ut degen, dela i 4-6 bitar och drag försiktigt ut dem till baguetter och lägg på en bricka med bakplåtspapper. Dutta lite vatten på och strö över frön. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader och sätt in 2 plåtar.-

Ta fram 2-3 isbitar. Låt pappret med brödet glida in på plåten i ugnen, kasta in isbitarna på plåten längst ner. stäng snabbt luckan,  sänk värmen till 225 och grädda brödet i ca 15 min.
Låt kallna på galler.



Ha nu en jättehärlig Fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar