Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 13 januari 2014

Kryddig Linssoppa

Ny Vecka, Nya tag. Hur har din Måndag börjat? Tyvärr började vår väldigt dåligt.. Man kan säga att i stället för att ha lite flyt kändes det som det mesta gick emot i stället. Allting började med ett litet "gositäcke" som inte fick följa med till dagis, och där rasade hela världen samman..
..Ni som har barn förstår säkert precis vad jag menar! Och ni som inte har..... -You will see!

Men iväg kom vi och väl på dagis gick det bättre och nu när jag ska hämta henne kommer hon säkert protestera och vilja stanna kvar. Hihi.
Vi har alla olika humör på mornarna och olika "igång sträckor". Jag vill ha ca 10 min med tystnad och lugn och sedan är jag igång. Belle vill helst ha en timme i soffan med barnprogram innan hon vill äta eller göra sig i ordning. Detta blir såklart ett problem på vardagsmornar eftersom vi aldrig är uppe i speciellt god tid... hennes pappa är inne på samma melodi förutom barnprogrammet då ;)

Men hörrni vad passar bättre idag än en värmade, kryddig soppa? Termometern visade -13 när jag gick ut imorse så då tänkte jag faktiskt att detta är en riktig "sopp-dag".. Jag gillar linser, och det är väldigt nyttigt. Innehåller mycket protein, bra bra för musklerna!!

4 portioner

1 gul lök
1 msk riven ingefära
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
olivolja
1 dl bulgur
1, 5 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 morötter
1 liten zucchini
2 dl röda linser
1 msk pressad citron
salt & peppar

Skala och skiva löken. Fräs lök, ingefära, spiskummin och koriander i en gryta med olivolja. Tillsätt bulgur, vatten och buljong och låt koka i 10 minuter på låg värme. skala morötterna och dela dem och zucchini i små bitar. Tillsätt dem och linser och låt koka ca 5 min. Smaka av med citron, salt och peppar. Servera med en klick matlagningsyoghurt och gott bröd!


Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar