Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 16 januari 2014

God och nyttig chokladkladdkaka

Ja hur gick det då med mitt testrecept. Väldigt bra måste jag säga. En nyttig chokladkaka som är lite kladdig men framförallt god! 
-Det är som jag sa i tidigare inlägg, du kan inte förvänta dig att det ska smaka som en "vanlig kladdkaka", men det är ett väldigt bra alternativ.

Innehåller nyttigheter som havregryn, väldigt bra, kesella och ägg - mycket protein. Honung, bättre än socker.
Jag åt med fruktsallad till. Mumma!

1,5 dl kesella/kvarg
1 dl mjölk
1 ägg
1,5 dl havremjöl  (mixa eller mortla havregryn)
1 tsk bakpulver
0,5-0,75 dl kakao
0,5 dl sötning (honung, stevia eller mosad banan)
2 msk jordnötssmör, om man vill

smör o kokos till formen

sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla blöta ingredienser i en skål och de torra i en annan. Blanda ihop dessa och fyll i en smord form. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min. (den ska vara kladdig)
Låt kallna och servera med kesella, frukt eller bär!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar