Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 29 januari 2014

Goda kesoplättar

Goḱväll! Här kommer ett tips på lite annorlunda plättar. Nämnligen med keso. Perfekt som frukost, mellanmål eller kvällsmål. Lätta att göra och keso är proteinrikt. Perfekt när du tröttnat på den vanliga pannkakorna. 

ca 8 små plättar

250 g keso
2 ägg
3 msk vetemjöl
2 msk smör

Rör ihop keso och mjöl, sedan äggen. Hetta upp en stekpanna och smält i lite av smöret. Stek små plättar. De fastnar ganska lätt så glöm inte smör.
Servera med bär eller sylt. Yummi!




Idag var lillan blöjfri på dagis. Woo wooo. Känns som ett stort utvecklingssteg. Så skönt att snart slippa blöjorna. Innan jag fick barn tänkte jag på hur jag skulle klara av alla blöjbyten, rumptorkningar, spyor och annat äckel men nu är det inga problem. Man gör det bara. Man har ju inget val så det faller sig naturligt.

Så sött när man hör lite svagt från badrummet:
-Fäääääärdig. Fääääääärdig.

Senare i vår så måste nappen lämnas bort. Känns som det börjar bli dags snart. Vi kikar på säng till henne också. Visst är det olika stadier hela tiden.
Vända sig, sitta, åla, krypa, stå, gå, prata... Det rullar på i en väldig fart.
Känns väldigt stort att få vara med om allt och vara den som hela tiden finns till hands. Underbart!

Belle mumsade glatt i sig flera plättar. Kul att hon gillade dem!

Lyssnade på en väldigt intressant diskussion om det här med barn, mobiltelefoner och uppmärksamhet.
Väldigt intressant och kul att höra olika åsikter. För någon dag sedan var det ett väldigt pådrag på facebook om föräldrar som lär sig "gungmönstret" när barnen gungar så de kan hålla på med mobilen samtidigt.

Och självklart ska vi se våra barn och ge dem bekräftelse...för de söker du ju precis hela tiden men samtidigt är det ett väldigt tjat om att vi "curlar" våra barn, de får inget utrymme själva osv.

Det blir väldigt dubbla budskap. Jag är noga med att inte sitta med min mobil mycket när jag är med Belle. Sedan kan jag tycka att det har blivit så överdrivet. Skulle en förälder sitta och läsa tidningen i lekparken skulle väl inte så många tycka det vore fel. Men är det mobilen man sitter med blir det genast -Fy, fy!

Jag tror att allt handlar om balans. Bekräftelse och uppmärksamhet är självklart viktigt men jag tror även att det är viktigt att inte ge det precis hela tiden. Och tänk när våra barn är vuxna. De kommer skratta åt våra fjantiga mobiler och tekniken kommer ha utvecklats stort. Det är 2000-tal nu så klart att saker förändras.

Vad tycker du? Är mobilen ett problem i barnfamiljen?




Imorgon bjuder jag er på ett recept på goda sesambollar!
Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar