Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 2 januari 2014

Heidis rödvinssås

Rödvinssås kanske låter avancerat men det är lätt att göra själv och så himla gott! Den behöver bara en stund på sig att koka ner .. Så börja inte för sent!

1 msk hackad gul lök
Smör
1 msk farinsocker
2dl rödvin
 2 dl vatten
2 msk kalv eller oxfond
1 msk balsamvinäger
Maizena
Smör/steksky

Bryn lök i smöret på medelvärde i ca 1 min, Tillsätt sockret och låt det smälta i 1 min. Häll i vin, vatten och fond. Låt koka utan lock till ca 1,5 dl vätska återstår. Koka på ganska hög värme.
Rör ut lite maizena med vatten och rör ner i såsen och låt koka upp.
Precis innan servering tillsätter du en liten Klick smör eller häll såsen i  stekpannan efter du har stekt kött. Då får du en god smak!
Hoppas du har haft en skön dag. Jag är så trött. Ridningen är tuff för kroppen märker jag. Sådär härligt trött ni vet!?
Gjorde en uppsats på engelska. Vi skulle skriva om lögner. Väldigt kul då jag gillar att skriva. Intressant ämne också. Är en "vit Lögn" ok ibland eller vad tycker du?
Nu börjar Lillan somna.. Stora protester. Man själv tycker det är skönt att gå och lägga sig men för barn är det inte lika uppskattat. Deras livsglädje är så stark.
Ha nu en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar