Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 19 januari 2014

Hembakade semlor

Hej Hej! Hur mår ni? Jag känner mig så laddad för en ny vecka i morgon. Vad det har ändrat sig, förr hade jag sådan ångest på söndagar men nu känner jag mig oftast peppad och sugen på en ny vecka. Härligt!

Igår blev det årets första semla. Mums. Gjorde egen mandelmassa som blev väldigt god. Skulle ha gräddat bullarna lite kortare tid. För om bullen är torr spelar det ingen roll hur god mandelmassa eller grädde du har för det spelar liksom ingen roll SÅ grädda dem lagom! Hellre lite för lite än för hårt.

Jag gör med vanlig vetedeg med extra kardemumma i.

ca 18 st

50 g jäst
0,5 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
1,5 dl strösocker
150 g mjukt smör
0,5 tsk salt
1 ägg
ca 10 dl vetemjöl special

ägg till pensling

Mortla kardemumma och värm mjölken ihop med den till ljummet. Rör ut jästen i mjölken i degbunken och tillsätt socker, smör, salt och ägg.
Häll i mjölet och låt degen knådas ca 15 min. Den ska vara kladdig men ändå släppa kanten på bunken. Låt jäsa ca 45 min.

Baka ut degen till bullar, ca 18-20 stycken. Lägg dem på plåtar med bakpapper och låt jäsa till dubbelstorlek.
Man kan sätta ugnen på 40 grader och ställa in en kastrull med kokande vatten i längst ner (för att få fukt) och jäsa plåtarna där inne. Då blir det som ett litet jässkåp.
Sätt ugnen på 200 grader varmluft eller 225 vanlig värme.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i ca 5-8 min.
Låt kallna under en handduk.

Mandelmassa

400 g mandelmassa
1 dl mandel
1 bittermandel
vatten

Sätt ugnen på 200 grader. Om man vill kan man skålla mandeln innan man rostar men det är en smaksak. Lägg mandeln på en plåt eller i en form och rosta dem ca 10 min. Låt kallna.

Hacka mandeln och rör ihop mandelmassa, riven bittermandel och hackad mandel i en bunke. Häll i vatten till du får en lös smet som går att spritsa men ändå inte flyter av bullen. Börja med ca 0,5 dl vatten och ta lite mer allt eftersom.
Fyll i en spritspåse om du har.

 (jag tycker mandelmassan är det bästa)

semledax

Skär av lock på bullarna. Spritsa eller klicka på en hög mandelmassa, här tar du precis så som du gillar.
Vispa grädde, det gick åt ca 4 dl till 10 semlor.
Spritsa eller bred på grädde, sätt på lock och avsluta med att pudra över florsocker.



Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar