Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 8 januari 2014

Nyttiga supergoda muffins med äpple & morot

Go´kväll! Här har lugnet lagt sig. Gillar verkligen den här stunden. 

Idag har jag haft tid att baka och jag testade ett recept på nyttiga muffins utan socker och smör. Blev väldigt positivt överraskad. Så goda och perfekt som mellanmål. Barn gillar dem säkert så det är perfekt att ha med till parken eller när det börjar bli trött och grinigt.

Man kan inte ha tanken att det ska smaka precis som sötade bakverk för det förstår du säkert att det inte blir precis samma men det är ett gott alternativ när man ändå vill ha något till fikat utan att vara onyttig.

12 st

3 dl dinkelsikt
3 tsk bakpulver
1 tsk hel kardemumma 
1 msk kanel
1 msk linfrö
1 dl hackad mandel
0,5 dl fiberberikade havregryn
4 dl rivna morötter
2 dl rivet äpple
0,5 dl rapsolja
0,75 dl honung (flytande är bäst men vanlig går bra)
3 ägg

Sätt ugnen på 200 grader (180 varmluft).
Blanda ihop mjöl, bakpulver, mortlad/krossad kardemumma, kanel, linfrö, havregryn och mandel. Vispa äggen pösigt ca 5 min. Rör försiktigt i honung och olja. Tillsätt morötter och äpple. Blanda försiktigt ner mjölblandningen. Fyll i muffinsformar till 3/4 delar. Om du har en muffinsplåt hjälper det muffinsen att inte flyta ut.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. De ska vara lite kladdiga. 


Lycka till! Att vara nyttig behöver inte betyda tråkig mat... Imorgon tipsar jag om ett recept på hemmagjord müsli. Önskar dig en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar