Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 7 januari 2014

Nyttigt bröd

Hej Tisdag! Haft känslan att det är Måndag hela dagen. Blir en lite kortare vecka nu. Hoppas att du haft en bra dag. Vilken trött tjej jag fick hem efter dagis idag. Flera veckor sen sist hon var där och hon ville absolut inte följa med hem när jag kom. Bra tecken på att hon trivs bra i alla fall.



Igår gjorde jag ett grovt bröd som endast är sötat med lite honung. Väldigt saftigt och man hinner baka det även i den stressiga vardagen eftersom du inte behöver jäsa degen. När man bakar med solrosfrö kan de bli gröna. Så bli inte rädda när det är grönt i brödet. :P Ser väldigt konstigt ut men absolut inget farligt.

1 bröd

2 dl havregryn
2,5 dl rågsikt
2,5 dl vetemjöl
1 dl solrosfrö
1 dl pumpafrö
2 tsk bikarbonat
2 nypor salt
1 tsk kummin (om du gillar det)
4 dl filmjölk eller yoghurt
1 rivet äpple
3 msk honung

Sätt ugnen på 175 grader "vanlig värme"-
Blanda havregryn, mjölet, fröer och bikarbonat. Mortla kumminen och tillsätt den. <Blanda ihop fil, äpple och honung. Rör ihop med de torra ingredienserna och fördela smeten i en brödform med bakplåtspapper i. Jämna ut och sätt in långt ner i ugnen. Grädda i 50-60 min. Ta en sticka efter 50 min och kolla hur kladdigt brödet är. Det är bra om det är lite kladdigt för det torkar till lite över natten. Mitt tog 55 min i ugnen.
Ta ur brödet från formen och dra bort pappret. Vira in det väl i en bakduk och låt det ligga över natten alt. några timmar på dagen innan du skivar upp det.


Lycka till med bakningen! Kram Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar