Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 31 oktober 2012

Ugnsbakad hel lax med kall sås

uuj uuj vilken god middag det blev idag. Den senaste tiden har det varit sänkt pris på hel laxfilé i många affärer och igår på Konsum sprang jag på laxfilé för 29kr/kg. Så en filé på drygt 2 kg fick följa med i kassen. Älskar lax. Så saftigt och väldigt gott med kall romsås.

Hel laxfilé
salt
vitpeppar
1 citron
dill
20 g smör

Sätt ugnen på 200 grader
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna.
(slipper du laxskinn som fastnar i botten)
Tvätta citronen och skiva den. Lägg skivorna på bakpappret lite utspritt.
Lägg laxfilén ovanpå med skinnet neråt.
Gör små snitt i med en vass kniv.
Salta och peppra rikligt.
Peta in små smörklickar i varje litet snitt.
Strö på dill.
In i mitten av ugnen. Min vägde drygt 2kg och tog 30 min.
Men kolla efter 15-20min och skär i den tjockaste delen så du ser 
hur den ser ut.

Kall sås
2 dl gräddfil
1 msk majonäs
1 msk röd/svart kaviar
1 msk hackad rödlök
1 msk gräslök
salt - svartpeppar

Blanda ihop alla ingredienserna och låt stå kallt minst 30min innan
servering så smakerna hinner sätta sig.
(allt är en smaksak, provsmaka och tillsätt ev. mer av någon ingrediens)

Servera med kokt potatis och sallad.
Yummi!!


Ser ni tokfia?
Hon är verkligen ett sådant energiknippe.
Jag är sååå tacksam för att hon finns hos oss.
Hon ger mig sådan glädje och energi.
Här provligger hon Nowas säng.
(L)(L)(L)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar