Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 8 oktober 2012

Bröd på rågsur

Detta brödet bakade jag förra veckan. Ett riktigt "lediga dagen baket.. hehe. Man börjar redan på morgonen eller eftermiddagen och efter ett antal timmar är brödet färdigt. Så detta brödet bakar du en dag du har tänkt att pyssla hemma. Men det är verkligen värt besväret!

1 bröd
Dag 1 kväll
2 msk rågsurdegsgrund
2 dl vetemjöl special
1 dl ljummet vatten

Blanda ihop surdeg med mjöl och vatten. Plasta in väl och ställ på varm plats, gärna vid ett element.

Dag 2 -Förmiddag eller tidig eftermiddag
1 tsk färsk jäst
2 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special
1,5 tsk salt

Blanda ihop jäst och vatten.
Tillsätt resten av ingredienserna + surdegen från gårdagen.
Blanda väl och låt degen vila 45 min i bunken.

Doppa handen i vatten och ta tag i degens kant med ena handen. Dra ut degen en aning och vik in den mot mitten och tryck till. Forsätt dra ut och vika in tills du kommit varvet runt på degbiten.
Låt degen vila 45 min och upprepa detta momenten 3 gånger var 45min.

När du vikt den 3e och sista gången låter du degen jäsa 1 timme.

Strö rikligt med rågmjöl på en bakhandduk.
Skrapa försiktigt ur degen på handduken.
Dra ut den till en kvadrat och vik sedan ihop degen som ett paket.
Vänd degen så skarven hamnar nedåt och vik in handdukens kanter löst runt degen.
Låt den jäsa ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader.
Ställ en plåt i ugnen så den blir riktigt het.

Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så skarven hamnar uppåt. Ta ut den heta plåten och låt brödet snabbt glida över på den heta plåten.
Ställ in den i ugnen och kasta en kopp kallt vatten längst ner i ugnen.
Sänk till 200 grader-
Grädda i 15 min.
Öppna sedan luckan var 5e minut och vädra.
Låt brödet gräddas totalt 30 min.
Ta ut det och låt det svalna på galler så behåller det sin fina skorpa.



Vi försökte få en hyfsat bra bild på oss tre i Skävlinge, väldigt svårt att få Belli att ställa upp på bild. Hehe. Roligt hade vi i alla fall (L)

Jag gillar att sminka mig, som det flesta vet.
Det blir en stund varje morgon i badrummet och
Bellis har ju minst sagt blivit påverkad...

...oj oj här börjas det tidigt med sminkning. *ooops*

Och som jag skrev tidigare i veckan så går Bellis även i Mammas fotspår med
häst intresset. Nu ska det sittas på allting.
Igår när jag stretchade fick jag en extra vikt på ryggen.. 

Ha nu en fin dag i den härliga höstsolen =)
Här hemma har vi åkt på förkylning så jag ska passa på 
att vila en stund när yrvädret sover middag :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar