Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 25 oktober 2012

Korgbröd o första snön


Ja kan man säga att första snön har fallit nu eller? Längre utanför stan kanske det har kommit lite mer men här är det lite vitt i alla fall. Först började det att hagla och sen kom det snö.
-Lite mysigt tycker jag allt och det finns ingen som blir så glad som Nowa när det har snöat.
Uuuj uuj vad hon slänger sig ner och riktigt gnider in snö. 

Igår gjorde jag ett "korgbröd". Fick en brödkorg av Paula. Tack snälla (L) Jätte spännande.
Så man jäser bröd-degen i korgen. Man bakar det inte med korgen. Blir jätte fint mönster på bröden. Jag hade mjölat korgen lite snålt så degen hade fastnat lite grann men annars blev det kanonbra ==)




1 bröd

Durumbröd
(durumvetemjöl ger brödet en gul, fin färg, knaprig skorpa och god smak)

10 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
1,5 dl durumvetemjöl
5 dl vetemjöl special
1,5 tsk salt

Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt resten av ingredienserna.
Rör tills allt blandats ordentligt.
-Väldigt bra deg för dig utan degblandare!
Täck bunken med lock eller plast och jäs över natten 8-12 timmar.
-I rumstemperatur.

Dag 2
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en plåt.
Mjöla bordet och häll försiktigt ut degen som nu blivit lösare under jäsningen.
Dra försiktigt ut den till en rekatangel och vik in alla kanter mot mitten.
-Som ett paket typ.
Mjöla brödkorgen väl. Och lägg i degen med skarven neråt.
Om du inte har någon brödkorg går det bra att jäsa brödet i en kökshandduk.
-Mjöla handduken ordentligt och stäng den löst runt brödet.
Jäs ca 1 timme.

Vänd upp degen på ett bakplåtspapper. Så skarven hamnar uppåt.
Låt pappret med brödet glida in på den heta plåten i ugnen och kasta in en kopp
kallt vatten längst ner i ugnen. Stäng snabbt luckan.
Grädda i 15 min.
Öppna luckan efter 15 min och vädra. -Forsätt sen att vädra var 5e minut
tills brödet har gräddats totalt i 30-35 min.
Sänk temperaturen till 200 grader när brödet börjar få för mycket färg.
Ta ut brödet och låt det svalna på galler.
Good Luck!!!!


Väldigt gott bröd att rosta!

Belli har fått för sig att hon ska hålla i Nowas koppel när vi är ute. (o visst det är ett litet trick för att få henne att gå åt samma håll som mig *blink)
Så himla gulligt när hon knatar bredvid Nowa som väger mer än dubbelt så mycket som henne.


Idag var Belli hemma från dagis. Vi kom dit på morgonen och jag hade planerat upp hela dagen med saker som jag skulle fixa. 
Jobbansökningar, städning, långpromenad med hunden, storhandling, träning mm..
(ok inga jätte viktiga grejor men ändå)

När vi kommer dit så säger personalen att flera barn har fått magsjuka. Så då tog jag med lillan hem igen, kan vara skönt att slippa den sjukan. Fy hatar magsjuka..

Detta är exakt 1 år sen. Säg hej till "snagget"... Hihi..

Tänk vad mycket de lär sig på ett år.
Prata, krypa, gå, äta själv mm..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar