Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 2 oktober 2012

inte så söt ÄPPELPAJ

JA nu är de här, våra svenska äpplen! (synd bara att de ska vara så dyra) men det är det väl värt!!
Om man inte har äppelträd själv eller som mig, föräldrar som har =)

Jag gjorde en äppelpaj i helgen. Ville inte ha den så söt som pajer brukar vara. Tycker det räcker att sockra äpplena och lite lite socker i degen. Tycker ni som mig så gillar ni säkert den här pajen!

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk socker

smält smöret i en kastrull.
Blanda ihop bakpulver med mjölet och rör ner det och sockret i smöret.
Tryck ut i en pajform.
Förgrädda i 10 min - 200 grader

8 äpplen
En klick smör
1 msk kanel
2 msk farinsocker
(strö går bra om man ej har farin)

Skala, kärna ur och klyfta äpplena.
hetta upp en stekpanna och smält smör och socker.
Häll i äppelklyftor och strö över kanel.
Stek ca 5 min tills äpplena börjar mjukna.
Ställ åt sidan att svalna.
Efter
Före
Ser ni skillnaden på äppelklyftorna?


Smuldeg
100 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
2 msk strösocker

50 g mandelmassa

Ugnen 200 grader
Nyp ihop smöret med mjöl, havregryn och socker till en grynig massa.

Häll upp äppelklyftorna i det förgräddade pajskalet.
Smula över smuldegen.
Riv över mandelmassan.
Grädda 25-30 min
Servera med vaniljsås eller vaniljglass.


Vackra hösten med sina starka färger.
Gillar verkligen att vara ute nu i naturen. Idag fick vi dessutom sol.
Stort PLUS i kanten.

Ja 2 dagar utan kaffe. Gud vad jag saknar det. Det känns som min svarta drog nästan. Hihi.
Idag på förskolan satt personalen och drack kaffe och jag blev SÅ! sugen. Men än så länge står jag emot. Känns som det kommer bli lite lättare att kliva upp på torsdag morgon. -Kaffe och Macka!

Ja det är sjukt hur man vänjer sig vid allting. Även mat. Idag luktade det köttfärssås på gården -Första tanken. -det ska jag fan laga på Torsdag! Haha.

Här ser ni vårat kvällsfika igår. Jag som alltid tar en macka på kvällen. Detta kändes ganska långt ifrån men det är gott det oxå. Lite frukt, nötter och russin!



Nä nu blir det lite fix här hemma. Trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar