Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 12 oktober 2012

Hamburgerbröd

Idag blir det hemmagjorda hamburgare till fredagsmys. Det är rätt konstigt hur stort det blivit med "fredags-mys". Det måste vara chips reklamens fel, nu är det dax för fredaaaags mys!

Jag gjorde hamburgerbröden innan. Gott och snabbt. Jag tillsatte lite, lite vetekli i för att få lite fibrer men det går bra att göra helt "vita" också =)

6 bröd
25 g jäst
2,5 dl mjölk
20 g smör
1 tsk salt
0,5 msk honung
1 dl vetekli
5 dl vetemjöl
sesamfrö och ägg  till topping

Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt.
Smula jästen i degbunken och lös upp den med smör-mjölken.
Tillsätt honung, salt, vetekli och mjöl.
Låt degen knådas ca 10 min.
Jäs i 30 min.

Häll upp degen på bordet och rulla ut den. Dela i
6 bitar och forma dem runda.
Platta ut varje bit till den storlek du vill ha på bröden.
De jäser på höjden -inte bredden.
Sätt ugnen på 250grader.
Lägg dem på plåt med bakpapper och jäs ca 40min.
Vispa upp ägget lätt och pensla bröden.
Strö över sesamfrö och sätt in plåten i ugnen.
Sänk till 225grader och grädda 10min.

Goda som frukostfrallor också så gör ett gäng när du ändå är i farten =)
På förmiddagen gick vi till parken. Änderna är så tama så de kom fram till Bellis. Hon blev så chokad och stod i flera minuter och bara tittade på dem.
(stackars änder blev så besvikna eftersom vi inte hade något bröd med oss=(   )

Idag kom jag äntligen iväg till en butik där jag kunde köpa hink och spade.
har känt mig så dum när vi varit i sandlådan och Bellis inte haft något att gräva med.
Så idag blev det inhandlat en spade, hink och givetvis en sockerkaksform *ler*


Ha nu ett riktigt härligt fredags-mys ;=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar