Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 18 oktober 2012

Munkar Munkar...

Munkar med hål i, Jag vill ha munkar, munkar...lalala.. Den låten har jag haft "på hjärnan" i flera dagar nu.. Haha lite tjatigt. Men det måste vara för jag hade planerat ett munkbak. Så igår kväll blev det bakning. Vilket bra recept. Kul när det är så smidigt och det blir ett bra resultat. Rekommenderar er verkligen att testa detta!!

Det enda som kan kännas krångligt är friteringen. Tänk på:
Ha ett lock vid sidan av så du snabbt kan kväva elden om det skulle gå illa.
Ha inte köksfläkten på
Ha en termometer i oljan så du ser att temperaturen inte överstiger 180grader.

Va riktigt roligt att fritera munkarna i stället för att grädda dem i ugnen. Kul med lite nytt.

Det går att fylla dom med mycket.
Vaniljcremé, Sylt, choklad, Äppelmos, Mandel..

Så välj din favorit. För mig blev hälften med vanilj och jordgubbssylt
och resten med vanilj och äppelmos.

100g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 dl socker
0,5 tsk salt
1 ägg
7 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken så det blir fingervarmt.
Smula ner jästen i degbunken och häll över mjölken.
Rör !
Tillsätt resten av ingredienserna och låt degen knådas några minuter.
Den blir väldigt kladdig och så ska det vara.
Jäs under bakduk 30min.

Fyllning:
ca 2 dl vaniljkräm
1 dl jordgubbssylt
1 dl äppelmos

Mjöla bordet och häll upp degen.
dela den i två bitar och kavla ut ena biten till en fyrkant.
Ganska tunn. Dela degen i rutor ca 10x10cm.
Lägg en klick vaniljkräm o en klick med äppelmos på varje bit.
Nyp ihop alla hörnen ordentligt och lägg munkarna på en mjölad plåt
Gör likadant med andra degklumpen med tag jordgubbsylt istället den här gången.
(eller din egen fyllning )

Låt munkarna jäsa ca 20 min.
Värm under tiden 1 liter olja i en stor kastrull.
ca 170 grader är lagom.
Lägg i en liten brödbit och om det börjar fräsa så är det lagom varmt.
Lägg i ca 3-4  munkar åt gången och låt dem fritera ca 1 min på varje sida.
Lägg upp dem på hushållspapper.

Doppa dem i strösocker innan servering.
MUMMA!



Ni kan ju tänka er att det luktade Kina restaurang i hela lägenheten igår.. Hehe..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar