Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 21 oktober 2012

Morotsbröd

Det här brödet bakade jag i veckan. Väldigt saftiga frallor som innehåller morötter! Extra nyttigt ;0)
En bagare sa, -Vi strävar alltid efter det perfekta resultatet.
-Men vi måste börja med att använda de bästa råvarorna.



5 dl mjölk
50 g jäst
25 g smör
2 tsk salt
2 msk honung
2 msk kummin
3 dl finrivna morötter
7 dl grahamsmjöl
5-6 dl vetemjöl
0,5 dl solrosfrö
ägg och solrosfrö till avbakning

Smält smöret och häll i mjölken. Värm till fingervarmt.
Smula jästen i degbunken och häll över vätskan. Rör.
Krossa kummin i mortel.
Blanda ner alla ingredienserna och låt degen knådas ca 10 min.
Degen ska inte vara kladdig och den ska kännas smidig.
(ta mer mjöl om den blir lös, mängden mjöl varierar eftersom
mjölet kommer från olika skördar mm.)
Låt jäsa ca 30min under bakduk.

Dela degen i två bitar. Rulla ut varje bit och dela i 6 bitar
Rulla dem till frallor. Platta ut dem litegrann eftersom de jäser på höjden.
Lägg på plåt med bakpapper.
Sätt ugnen på 250 grader.
Jäs i ca 40 min.

Vispa upp ett ägg och pensla frallorna.
Strö över solrosfrö och ev. flingsalt.
Sätt in en plåt i ugnen - Sänk värmen till 225grader
och grädda ca 10-12 min.
Höj upp ugnen till 250 igen och grädda nästa plåt
när ugnen är varm.

Frys in dem så torkar de inte.
<lycka till !!


Tyvärr är bilderna lite suddiga men svårt att ta på detta lilla energiknippe.
Senaste här hemma just nu är att dra saker efter sig. Hon går så försiktigt och ser mallig ut med sin lilla telefon i ett snöre.
(lägg märke till den tjusiga väskan runt halsen) hihi..










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar