Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 21 oktober 2012

Chokladtårta

Igår var det kalas hos farmor och farfar. Jag gjorde desserten. Så roligt :D tack för det uppdraget.
Ville ha något fräscht. Så det blev en chokladtårta med lemoncurd och blåbärsmousse.
Receptet till moussen hittar du bland mina tidigare inlägg godaste blåbärsmoussen

Chokladtårta
175 g smör
175 g mörk choklad
2 dl socker
3 äggulor
1,5 dl vetemjöl
3 äggvitor

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret i en stor kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i smöret.
Tillsätt äggulor och socker och blanda kraftigt.

Blanda i mjölet.
Vispa upp äggvitorna till ett tjockt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.

Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant. (24cm diameter)
Sätt in formen direkt i ugnen och grädda på nedersta falsen 20-25 min.
Den ska vara lite kladdig.
Lossa kanten till formen och låt kakan kallna.

Bred ett lager lemoncurd på chokladtårtan.
Spritsa eller bre ut blåbärsmoussen.
Toppa med vit choklad. 
=)
Ett budget tips:
Choklad kan vara dyrt. Riktig choklad. Titta alltid på ingredienserna. Det ska vara max 6 ingredienser, helst 5 i riktigt bra choklad.
Jag brukar köra hälften blockchoklad och resten "riktig" choklad när jag bakar. Om det inte är något som absolut kräver äkta choklad.
Jag tycker det brukar bli ett bra resultat att blanda. Try it!!



Jag använde ett vegetariskt alternativ till gelantinbladen i blåbärsmoussen.
Kul att testa skillnaden. Moussen blev lite för lös så jag kunde inte spritsa fina toppar på tårtan som jag hade föreställt det i mitt huvud ;)


Fick med mig två lådor av mamma med gamla
rosetter och priser från tävlingarna under alla hästår.
Ja vad ska man göra, spara något eller slänga allt?

Nu ska jag kika på några brödrecept till veckan. Lägger ut vad det blir för något senare.
Heja JIK!

Trevlig söndagskväll.

1 kommentar:

  1. Tårtan var supergod!
    Vad använde du för vegetariskt "gelatin" ?!

    SvaraRadera