Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 17 oktober 2012

Stora Drömmar

Ja igår blev det stora drömmar och då menar jag drömmar som i kaka. ;0)
Lyckades i alla fall hitta ingredienser till en omgång med drömmar. Så himla länge sen jag gjorde dessa kakor och ja måste erkänna att jag blev lite påverkad av "hela Sverige bakar" förra veckan då Josephine bakade drömmar..

De är en väldigt söt och god kaka. Bra recept och göra om man får fika gäster på kort varsel =)

Mina drömmar blev lite i största laget men så blir det ofta när jag bakar, allt blir i storlek Large!

ca 50 små drömmar

100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornsalt
ca 4 dl vetemjöl

Garnering 25 sötmandlar

Sätt ugnen på 150 grader.
Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. 
Tillsätt olja lite i taget.
Blanda hjorthornsaltet med lite av mjölet och tillsätt det i degen.
Blanda ner resten av mjölet.

Rulla ut degen i två längder.
Dela varje längd i ca 25 bitar (om du vill ha små kakor då)
Rulla dem till bollar och lägg på plåt med bakpapper.
Tryck dit en skållad sötmandel på varje kaka.
(jag hade inga mandlar så det går givetvis bra utan, fast det är riktigt gott med en mandel på)
Om du inte ska ha mandel så trycker du till varje boll lätt med fingret.
Grädda i ca 20 min.

Eftersom jag fick ut ca 30 kakor totalt gräddade jag dem ca 25 min istället.
(akta ansiktet när du öppnar ugnsluckan, de kan komma en stark lukt av ammoniak från hjorthornsaltet )


Oj vilken trött tjej jag hade med mig hem idag. Jag och Bellis åkte till Rosenlundsbadet med Camilla. Och det var så kul att vara där för Bellis var så lycklig. Hon hade såå roligt i vattnet och plaskade och hoppade. Inte rädd alls. Väldigt skönt att se.

Så det får absolut bli ett besök där snart igen. Tycker det är bra att bada mycket. 

Nu ska jag forsätta med mitt munkbak här hemma =)

Ha de gott./H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar