Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 24 oktober 2012

Äpple-Mandelbullar

Ja igår gjorde jag bullar med äppelmos och mandelfyllning. Blev gott men du måste gilla lite lättgräddade bullar. Moset gör att bullen blir svårbakad. Jag gillar dem i alla fall. Testa och se du oxå!!

1 sats vetedeg

Fyllning:
Äppelmos ca 1-2 dl
mandelmassa 100 g
florsocker
smör

Kavla ut halva vetedegen och bred på ett lager med smör.
Över smöret brer du ut ett lager med äppelmos. De ska inte vara
för mycket,
Strö över lite florsocker och riven mandelmassa.
Rulla ihop degen och kubba i lagom bitar.
Lägg i formar (så stannar fyllningen kvar!)
Jäs till dubbel storlek.
Grädda i 225 grader ca 10 min.


Gjorde hälften med kanel!

Jag använde ett tjockningsmedel istället för gelantin när jag gjorde blåbärsmoussen. Det heter Vegegel och jag hittade det på Ica Maxi. Man vispar ut ett pulver i vätska som man sedan värmer och när det har svalnat lite vispar man ner det i tex sin mousse.
Det står på förpackningen hur man gör-
bra att det finns alternativ till gelantin tycker jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar