Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 3 oktober 2012

Ljust Lantbröd

Det här brödet knåpade jag ihop igår när jag ville baka ett ljust bröd som Bellis kan äta. Du bakar det på ett par timmar så det här är ett enkelt recept.
Testa själv =)

1 bröd
25 g jäst
2,5 dl ljummet vatten
1 msk honung
1 tsk salt
2 msk olivolja
3 dl rågsikt
4-5 dl vetemjöl
1 tsk kummin

Smula jästen i degbunken. Häll i vatten, honung och krossad kummin.
Rör ut jästen. Tillsätt olja, salt och rågsikt.
Häll i 4 dl vetemjöl och låt degen knådas ca 5 min.
Känns den kladdig och fastnar på kanterna häll i mer mjöl.
Låt degen knåda ca 5 min till.
Låt jäsa i bunken ca 40min.

Lägg degen på bordet och forma till en limpa. Smörj en brödform med lite olja och lägg i limpan. Låt jäsa till dubbel storlek.

Det kan ju ta ganska lång tid för degen att jäsa hemma. Vi har ofta för kallt och för lite fuktighet. Här kommer ett jätte bra tips!!
Koka upp lite vatten i en kastrull.
Sätt ugnen på strax under 50 grader.
Ställ in kastrullen med det heta vattnet och ställ brödformen bredvid.

Passa brödet noga för det jäser ganska snabbt nu.
Ta ut formen när det har jäst upp till kanten. Höj ugnen till 250grader.
Sätt in brödet när ugnen är redo och sänk till 200grader.
Grädda ca 30min.
Låt limpan svalna inlindad i en bakduk.

Sååå gott att rosta. Med marmelad och smör. Yummi.
Jag brukar skiva limpan direkt när den kallnat och frysa in.
Då smakar det nybakat varje morgon.
Lycka till!

Har ni testat att rosta solroskärnor? Det har blivit mitt favorit snacks på kvällen.
Hetta upp en stekpanna. Häll i fröna och skaka på pannan ofta. Det är färdigt efter bara 1-2 min. Strö på flingsalt.
Häll upp på en tallrik och låt kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar