Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 16 oktober 2012

jordnötsbröd

Ja ni läste rätt. Idag testade jag att ha jordnötter i ett dinkelbröd. Brödet blev mustigt och ganska tungt. Bra frukostbröd helt enkelt, tycker jag!!

1 bröd
20 g jäst
3,5 dl kallt vatten
1 msk honung
2 msk rapsolja
9 dl dinkelmjöl fullkorn
2 tsk salt
1 dl jornötter eller annan nöt

Rör ut jästen med vattnet i degbunken.
Tillsätt olja, honung och mjöl.
Låt degen knådas ca 10min.
Tillsätt saltet och kör 3 min till.
Arbeta sist in nötterna.
(jag tog saltade jordnötter och tyckte inte det kändes när man åt brödet)

Låt degen jäsa inplastad över natten. Ca 12 timmar.

Sätt ugnen på högsta värme.
Mjöla bordet och stjälp upp degen. Dra ut den till en tjock platta
och rulla ihop den till en limpa.
Lägg i en avlång brödform med bakpapper i.


Låt jäsa tills ugnen är varm.
Sätt in formen i mitten av ugnen och spraya med vatten uppe och nere.
Stäng snabbt luckan och sänk värmen till 200 grader.
Grädda 40-45 min.
Färdigt.
Skiva brödet och frys in :P




Hörde ni förresten någon som tjoade och ropade i stadsparken idag så var det jag! Haha.
Ibland så slår Nowa igen locket totalt för öronen. Gud vad det kan reta gallfeber på mig. Hon sprang runt i sin egna lilla bubbla. *morr*'
-Väldigt pinsamt och hämta henne hos en barnfamilj som tittade på getterna. Som tur var va de inte hundrädda. Puuh tur för mig.

Samtidigt så smälter hjärtat när hon är så full av energi och springer som en tok och ser helt överlycklig ut när hon får gå lös. Visst hon är 9 år men idag blev hon förvandlad till en superbusig 1 åring. 

Var på stan idag med bror och letade vinterjacka. Bellis fick utforska gatorna lite också.
Så imponerad av barns egna vilja.
Ska man hjälpa henne lite ute om det är ojämt underlag eller om hon ramlar
blir hon tokarg och säger -NEJ
Likadant om man ska hjälpa till och hålla i matskålen när hon ska äta tar hon
ett bestämt tag i ens hand och flyttar bort den och säger -NEJ!

Ja de är väl det som driver dem att utvecklas -Att kunna själva.

Har varit så sugen på att baka kakor ikväll. Har kikat på recept och kollat i skafferiet. Inget har tajmat, det har fattats ingredienser osv.. Så tråkigt när det inte går att göra det man tänkt.
Gjorde i alla fall en omgång gräddkola. Har blivit mer inne på att baka mer godis.

Det man köper är ju mest skit i rent ut sagt, så lite bättre med hemlagat även om det är grymt mycket socker i. Så det ska jag spinna vidare på framöver... Kanske någon fudge och tryffel?

Trevlig kväll.!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar