Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 29 oktober 2012

Creamcheese/hallon muffins

Igår fick jag ett litet bakryck innan vi skulle iväg på matchen. Har fått lite dille på ost sista tiden så ville göra muffins med creamcheese fyllning. Så gott med färskost som har gräddats. Ni måste testa!!

12 st
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
2 msk kallt kaffe
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
50 g creamcheese naturell
hallon

(visste ni att salt hjälper till att ta bort bitter chokladsmak i bakverk)

Ugnen 175 grader
Vispa ägg, socker o vaniljsocker riktigt pösigt.
Smält smöret och häll i mjölken o kaffet.
Blanda ner detta i äggvispet.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao o salt.
Sikta ner det i smeten så slipper du kakao klumpar.
Vänd försiktigt ihop allting.
Fyll formarna 1/3 av formen.
Lägg en klick färskost och ca 2 hallon ovanpå.
Fyll på med mer muffinsmet så varje form är fylld till 2/3.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.

Jag hade inne mina i 12 min och det blev väldigt kladdiga.
Om man använder frysta hallon så är ca 15 min i ugnen lagom.


Måste ju ha lite halloween inspirerade formar =

Härlig Måndag! Va hittar ni på? Jag ska strax ner på stan och göra några ärenden. Så skönt nu när Zebban är pappaledig på måndagar. Då hinner vi umgås lite mer oxå.

Ha en bra dag nu. Kram**

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar