Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 10 oktober 2012

Dinkelfrallor

Ja idag blev det onsdags brödbaket. Roligt att några ville beställa av mig. Gjorde ett surdegsbröd med lite råg och dinkelfrallor. Hoppas ni blir nöjda :)
Ska redan nu börja kika på vad jag ska hitta på för bröd till nästa vecka, kan bli ett morotsbröd. Ett av mina absoluta favoritrecept. Så jag lägger ut det till helgen så får dom som vill beställa!!

Och ni som vill testa att göra dinkelfrallorna, här är receptet!


12 st
25 g jäst
5 dl kallt vatten
3 msk rapsolja
3/4 msk strösocker
18 dl dinkelsikt
1 msk salt

Rör ut jästen i vattnet.
Blanda i resten av ingredienserna utom saltet!
Låt degen knådas i maskin 15min.
(går bra för hand oxå men lägg till några minuter då)
Tillsätt saltet och kör 3 min till.
Smörj en plastlåda eller bunke med olja och lägg i degen.
Låt jäsa under lock eller plastfilm ca 4 timmar.

Sätt ugnen på högsta värme.
Häll ut degen på mjölat bord.
Dela den på längen i 2 bitar.
Dela varje bit i 6 bitar.
Lägg på plåt med bakpapper.
Låt dem vila tills ugnen är varm.
Sätt in en plåt och sänk till 225 grader.
Grädda ca 15 min till de fått fin färg.
Låt svalna på galler.




Vissa klassiska rätter kan man aldrig tröttna på.
Potatismos och panerad fisk. MUMS!
-Har ni testat ha hackad gräslök i moset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar