Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 23 oktober 2012

Pumpafröbullar

Go´kväll. Häromdagen gjorde jag frallor. Lätt recept. Degen behöver jäsa minst fyra timmar så det bästa är att göra degen mitt på dan om man har möjlighet. Kanske en ledig dag =)

12 st
4 dl kallt vatten
25 g jäst
1 tsk honung
2 msk olivolja
1,5 dl grovt rågmjöl
9-10 dl vetemjöl special
2 tsk salt
1 dl pumpafrö + extra till utbakning

Lös upp jästen i vattnet.
Blanda i honung, olja och  mjölsorterna.
(börja med 9 dl vetemjöl och se om det räcker)
Låd degen knådas ca 15 min.
Tillsätt salt+ pumpafrö (ev mer mjöl om degen är kladdig)
 och knåda ytterligare 3 min.
Jäs helst i plastlåda (annars under plastfolie i degbunken) 
minst 4 timmar.

Sätt ugnen på 250 grader.
Mjöla bordet lätt och stjälp upp degen.
Dela den i två avlånga bitar.
Dra ut degen utan att trycka ut luften och dela varje längd i ca 6 bitar.
Lägg dem på plåt med bakpapper och låt vila tills ugnen är
tillräckligt varm.


Pensla frallorna med vatten och strö på pumpafrö.
(mina tog slut så jag tog havregryn i stället)
Sätt in i ugnen och grädda i 15 min.


Lek i stadsparken med farmor.
Snurra!!!

Nobelle njuter av farmors sällskap. Hon får så mycket uppmärksamhet och de läser böcker och leker! Jag kan ägna mig åt marlagning och bakning. Haha oväntat va ? ;)

Nu ska jag fortsätta med mitt bullbak! Testar med äppelmos idag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar