Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 30 september 2012

Fylld Fläskfilé

Det här receptet med fläskfilé blev ett av mina favoriter. Så god smak. Och ingen marinad som man behövde göra innan och böka utan bara blanda ihop och tjoooff in i ugnen :P

1 fläskfilé ca 500g
1 rågad matsked honung
färska örter (eller frysta)
Jag tog basilika o persilja
2 vitlöksklyftor
salt, peppar
chiliolja eller chilipulver

Sätt ugnen på 225grader
Putsa fläskfilén och salta
Bryn den i smör i stekpannan -ställ åt sidan
Hacka örterna
Pressa vitlöken
Blanda ihop honung, örter, vitlök, peppar och lite chiliolja
eller lite chilipulver (en knivsudd) 

Gör ett snitt längs hela filén
Smeta ut röran
Lägg köttet i alluminiumfolié och stäng till paketet.
Stek i ugnen tills köttet är genomstekt använd helst en termometer
När köttet är 65 grader (är det liiiite rosa) är det färdigt men dubbelkolla alltid med
ett snitt i köttet
(min termometer ljuger ofta) *blink
Jag brukar låta den stå inne till 70grader för jag gillar när det är välstekt.

Låt alltid köttet ligga kvar i folién och vila!

Jag hällde köttsaften som fanns i alluminiumfoliét i en kastrull och blandade ihop det med 1 dl cremefraiche och 1 skvätt soya. Låt koka några minuter. Väldigt god och snabb sås.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar