Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 15 september 2012

Helgmiddag o loppisfynd

Yes idag slår vi till på lite lördagsmat här hemma. Potatisgratäng med köttfärsbiffar och vitkålssallad med lingon. Yummi! Länge sen jag gjorde potatisgratäng nu eftersom de varit färskpotatis men idag så!! Ja vet att många köper den färdiga varianten och jag håller med den är god men det är sååå lätt att göra egen och roligt! Du väljer smak!!

Likaså med köttfärsbiffar. Visst är det gott med en köttbit till gratängen men jag har en köttfärs-älskande kille så hos oss blir det biffar (lite billigare oxå*blink)
Men det går att smaksätta med fetaost, örter, lök, skinka, grönsaker mm..
Idag gjorde jag med basilika och soltorkad tomat.

Till 2 pers.
Potatisgratäng
ca 10 potatisar
0,5 gul lök
2 vitlöksklyftor
salt, vitpeppar
2-3 dl vispgrädde
1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader
Skala potatis och skiva den tunt.
(yes I know, många tycker det är jobbigt men många har
en hushållsassistent hemma så PLOCKA fram den.. hehe
-Går utmärkt att skiva potatis i om du inte har lust att 
göra det med kniv )
Skiva löken.

Smörj en ugnsform med lite smör och häll i hälften av potatisen och löken
Salta och peppar generöst!
Pressa över vitlöken och lägg på resten av potatisen och löken.
Salta och peppra igen.
Häll på grädden, vill du ha riktigt mosig o krämig gratäng ta 3 dl 
annars tar du lite mindre.
Strö över osten och in i ugnen ca 45 min.

Detta skiljer ganska mycket i olika ugnar så känn med en
gaffel efter ca 40min. Allt handlar om hur tjockt lager med potatis
du har i formen. Det kan ta upp till 1 timme att baka färdigt gratängen
så börja i tid !

Biffar
ca 300 g färs, jag tog bland men nöt är oxå gott.
2 soltorkade tomater i olja
1 näve färsk basilika
salt
svartpeppar
en skvätt grädde

Hacka tomaterna smått.
Lägg färsen i en bunke o tillsätt salt (snåla inte)
peppar, tomaterna+lite olja från dem,
hackad basilika och en skvätt grädde.
Blanda och låt stå och dra en stund innan stekning.
Tänk på att det är bra om kött är rumsvarmt när man steker.
Då börjar de inte koka i pannan!
Forma till biffar och stek i olja/smör.

Vitkålssallad  med lingon
ca 3 dl vitkål
ca 3 dl rårörda lingon

Riv kålen fint. Blanda ihop med lingonen.
Doone.
Svårt va ? =)



Bellis har blivit tokig i hennes vagnar. Det ska köras
rally här hemma och det ska sittas i och så vidare..



Ser ni vilka det är?
Zebban var i Sthlm på utbildning med jobbet i veckan
och med sig hem hade han dessa två gosedjur.
Frank och hans dotter från Tele2 reklamen.
Sååå söta.
(synd bara att man får vakta dom för Nowa älskar att bita sönder
gosedjur) morr..

Va på Loppis idag med Malin och Mia. Herregud! säger jag. Folk är tokiga. Det knuffas och armbågas där inne bland borden. Först till kvarn heter de ju ;0)
Jag trodde jag skulle ha Belli i hennes vagn så hon fick hänga med problemet var bara att man fick inte ha vagn där inne eftersom det va så trångt.

Jaha så jag ska alltså försöka hitta kläder med en arg unge på armen och galna mammor runt omkring mej. Haha. Det gick iaf ok. Hittade ett par överdragsbyxor, en vinterjacka, vantar, vinterskor, manshesterbyxor för 85 kr. Billigt!! Like Like..


Ha nu en fin Lördag kväll.
Ett glas vin på de va och lite ostbågar ;) hehe..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar