Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 18 september 2012

Nyttiga Havrekakor

Jag är ju en riktig fika-kung och godisgris. Det har jag väldigt svårt att ge upp. Har nog nämnt innan att Zebban brukar bli galen på mig när jag har köpt lite godis till helgen. Varför blir det alltid ca 1 kg när jag bara ska handla lite..?

Jaja men idag letade jag upp ett recept på lite nyttigare havrekakor. För visst vill man inte sluta fika bara för man försöker hålla igen lite?
-Ja tror att det är det svåraste att stå emot när man försöker vara lite nyttig. Det är fika stunderna!

En kompis var tillsammans med en Spanjor för några år sen. När han hälsade på i Sverige första gången och hade varit här ca 1 vecka sa han...
-Ni fikar ju heeeeela tiden! VET inga andra som gör det..

Så testa de här kakorna och se vad ni tycker =) (o visst ska vi inte ge upp fikat helt, de är ju bara för gott) Lagom är bäst!!
Men på vardagen när man tar en god kopp kaffe är de gott med något litet till!

ca 10 st
3dl havregryn (ja tog fiberberikade)
1 dl solrosolja (ta rapsolja om du ej har solros)
3 msk honung
1 tsk bakpulver
2 msk vatten
0,75 dl vetemjöl
ev. russin

Ugnen på 175 grader
Blanda ihop alla ingredienser.
Forma till bollar och platta ut till kakor på plåt
med bakpapper.
(Mina blev lite för stora, de blir ju större i ugnen)

De ska gräddas ca 10min. 
Men mina blev så stora så det tog ca 17 min.
Man vill ju ha dom hårda och med fin färg på =)


Lycka till.

1 kommentar: