Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 28 september 2012

GorgonzolaPasta

Tillbaka i Jönköping igen. Va lyxigt det är att sticka iväg några dagar! Haft det kanon bra med svärmor. Hon är världens snällast. Lagat god mat till oss och lekt med Bellis en massa.

Mitt internet har inte fungerat alls i Västerås så inte kunnat blogga :(Buu så tråkigt. Hade gjort ett långt inlägg igår som jag aldrig lyckades att publicera. Suck. Men nu kör jag igen =)

Igår blev det ett besök i en mysig inredningsaffär som hette Affair.. Två systrar som hade startat det tillsammans. Mycket fin inredning och så hade dom ett litet fik oxå.

Sen besökte vi äntligen "Doris bageri" (som egentligen heter Kopparlundens Bageri) Men hon som startat det heter Doris. Paula har pratat mycket om hennes fantastiska bröd så det var kul att äntligen besöka bageriet. Det var precis så mysigt som jag föreställt mig.
Hon säljer långjästa bröd med mycket arbete bakom. Hård skorpa och mjukt, saftigt inkråm. Så gott var det.

Doris är 50+ och har  arbetat som journalist hela livet. Sen ville hon göra något nytt så hon började gå brödkurser, bla. på Gotland. Sen startade hon sitt egna bageri för något år sen. Då arbetade hon ensam med lite hjälp av frivillig personal och nu har hon anställt 3 bagare.
Snacka om framgång. Så inspirerade!

(om jag hade bott i Västerås hade jag allt bett om praktik där för att få lära mig deras brödkunskaper)

Paula gjorde en jättegod pastarätt till oss igår med gorgonzola och mascarpone bland annat. Ni måste testa. Väldigt gott och det var snabbt att laga.


4 portioner
400g pasta
500g broccoli
50 g gorgonzola
2 msk mascarpone
2 msk hasselnötter
2 msk cremefraiche
1 msk balsamvinäger
1 msk vitt vin eller 1 tsk citronjuice
1 msk kapris
oliver

Koka pasta enligt anvisningen på förpackningen.
Rosta hasselnötterna i en torr panna. De ska bli väldigt mörka.
Lägg dem i en kökshandduk och gnugga bort skalet.
Dela broccoli i små bitar och koka ca 4 min i saltat vatten.
Koka ihop mascarpone, gorgonzola, cremefraiche, vinäger och vin eller citron.
Låt puttra några minuter.
Tillsätt broccoli, pasta, kapris och oliver.
Servera med nymald svartpeppar.
Så gott.



En tjej som verkligen gillar att gunga!
Peps, Farmor och Bellis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar