Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 24 september 2012

Stuvad Vitkål

JA nu är det verkligen säsong för rotfrukter. Riktigt billigt i affärerna nu. Jag köpte vitkål för 90 ÖRE/kg. haha löjligt billigt. Så vad ska man göra med kål förutom kålpudding, kåldolmar, lingonsallad... Jo! Stuvad vitkål. ÅÅ så gott det är. Riktigt gräddigt och lent.

Kanske inte de smala alternativet men lätt det godaste =) Jag är inte speciellt "rädd" för smör och grädde i lagom mängd. Jag använder hellre riktigt grädde än massa light produkter..
Har ni tittat på innehållsförteckningen på lättprodukter?
Det innehåller tillsatser.

ca 0,5 liter strimlad vitkål
2 dl grädde
salt o peppar
smör


Bryn kålen litegrann i smöret i en kastrull.
Tillsätt grädde och småputtra ca 30 min.
Rör om ibland.
Salta o peppra
Man kan ev. pressa ner lite vitlök
Färdigt när kålen är mjuk!

Enkelt va ? :P
Jag ska äta det tillsammans med köttbullar och makaroner.
Passar till det mesta.

Ankorna i stadsparken
Med morfar! 

Lik sin far eller hur ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar