Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 24 september 2012

grötfrallor

Jag och min bror hälsade på mormor idag. Vi pratade lite mat och recept så jag måste tacka honom för receptet till dessa bröd. Så kul att testa nya recept. Man gör en havregrynsgröt först och sen tillsätter man resten av ingredienserna till gröten. Brödet blir saftigt och mustigt.


12 stycken
1,5 dl havregryn -ja tog fiberberikade
2,5 dl vatten
25 g smör
2,5 dl mjölk
1 paket jäst
2 msk brödsirap
1 tsk salt
1 liter vetemjöl

Koka upp havregryn och vatten till en gröt.
Blanda ner smöret klickvis och rör tills allt smält.
Tillsätt mjölken och rör ut den.
Häll upp blandningen i bakmaskinen eller i en stor bunke
om du gör degen för hand.
Tillsätt jästen och blanda väl.
Häll i salt och sirap och mjölet.
Kör i maskinen eller knåda för hand ca 5 min.
Låt jäsa 40 min.


Baka ut degen till 12 klumpar. Kavla eller platta ut dem till runda kakor.

Ca 0,5cm höga. Lägg dem på plåt med bakpapper. Nagga med gaffel.
Sätt ugnen på 250 grader.
Jäs under bakduk ca 40 min.
Grädda i cirka 6-8 min.


Imorgon ska bellis till dagis igen. Förra veckan var hon inte där alls eftersom hon har problem med magen. Så nu tycker jag att det ska bli roligt att gå dit igen. Det är så mysig stämning tycker jag. När man kommer innanför dörren möter alltid någon av personalen oss och hälsar alltid glatt.. -va roligt att du kommer idag Nobelle! Säger de alltid så man känner sig alltid välkommen och så blir de andra barnen nyfikna på vem som kom så då kommer de också och säger Hej!

Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar