Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 17 september 2012

Kolatårta

Här kommer receptet på den andra tårtan jag gjorde igår till Bror. Ett bra recept som går snabbt att göra och med enkla ingredienser. Du kan variera bär/frukter ovanpå. Jordgubbar är väldigt gott men tyvärr är ju den säsongen över.. Jag körde på hallon och blåbär.

Ett tips bara: När du gör botten. Tryck ut den på en form med plastfilm i botten.
Vid servering: Lyft bort kakan från plastfilmen. Väldigt svårt att ta av tårtan om man inte har lossat botten innan. Min satt stenhårt i tallriken. Lite synd..

1 halvt paket digestivekex
200 g smält smör

1 burk kondenserad mjölk (finns vid baktillbehören i affären)
3 dl vispgrädde
2  dubbel daim
ca 1 halv liter bär/frukt

Ta av etiketten på den kondenserade mjölken.
Lägg i kastrull med lock och koka ca 2 timmar.
Kyl burken i kallt vatten
(går att göra dagen innan)

Kör digestivekexen i mixer med smöret.
Tryck ut massan i en form med löstagbarkant.
Ställ i kylen ca 1 timme.

Vispa grädden.
Hacka daimen och blanda ner i grädden.

Bred ut kolan (som blivit av den kondenserade mjölken) på
digestivebotten.

Spritsa eller bred ut grädden ovanpå kolan.
Toppa med bär eller frukt.
Klart!

Idag blev det en tur till Öppna förskolan. Lillan var vaken länge i natt så jag blev helt chockad när klockan visade 09.10 imorse när jag vaknade. Haha. Hade inte hört när Zebban gick upp vid 7.

Inte ofta Bellis sover längre än 7- halv 8. Så det var en härlig sovmorron =)
Öppna förskolan börjar kl 10. Så vi stressade iväg så vi skulle hinna. Väldigt bra aktivering för lillan så jag ville verkligen hinna dit.

Har ni sett snyggingen?
Man gör vad man kan ibland för att underhålla henne på bussen. Vet inte vad det är med mina solbrillor men hon är helt galen i att ha dem på sig. Ser ut som en liten fluga med jätte ögon.
hehe..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar