Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 16 september 2012

Sirapslimpa

Jag har bakat sirapslimpa idag. Gjorde en fiskgryta till middag och det är ju smarrigt med nybakat bröd till. Lillan har fått en infektion i tarmen så hon ska bara äta helt vitt bröd.
Så den här limpan innehåller bara vetemjöl.

1 bröd
25 g jäst
2,5 dl mjölk
25 g smör
1/4 dl mörk sirap
7-8 dl vetemjöl
1 tsk salt

Smält smöret och häll i mjölken. 
Värm till fingervarmt.
Smula jästen i degbunken och häll över vätskan.
Rör tills jästen har löst upp sig.
Häll i lite vetemjöl i taget och kör på låg hastighet ca 5 min.
(går givetvis blanda för hand oxå)
Ha lite is i magen med mjölet och börja med 7 dl och vänta några minuter
och se om du behöver mer mjöl. Den ska släppa från
bunkens kanter och hålla ihop.
Det skiljer alltid lite på hur mycket mjöl man behöver.
Det handlar ju om hur färskt mjölet är och hur mycket
vätska det suger åt sig.

Häll på saltet och kör ca 5 min till.
Täck över bunken och jäs i ca 40min.
Häll upp degen på bordet och forma till en limpa.
Dra ut degen till en rektangel


Vik in varje ände mot mitten.


Platta till lite

Vik in både hörnen som en kon mot mitten och tryck till

Vik ner "konen" mot mitten

Forsätt vika över till du har fått en rulle

Rulla ut den till lagom längd -Lägg skarven neråt

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg på plåt med bakpapper och jäs under bakduk
till dubbel storlek. Ca 30-40 min
(om du inte har iskallt hemma då tar de längre tid) *ler
Sätt in plåten i ugnen och sänk värmen till 200 grader.
Grädda ca 30 min.



Det smakar faktiskt skogaholmslimpa. Fast du slipper alla E-ämnen. Och hembakat är ju alltid bäst :P

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag har bakat sirapslimpan två ggr. nu, och alla gillar den! Tack

    SvaraRadera
  2. Jag har bakat sirapslimpan och kommer alltid baka den igen ☺️

    SvaraRadera
  3. Står inte när man ska ha i sirap o låter lite med bara 2,5dl mjölk till detta mjöl?

    SvaraRadera
  4. Det klart Bästa recept på limpa jag har gjort, stor favorit hemma. Gör dubbel sats var 14:e dag. Toppen!!!

    SvaraRadera