Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 29 september 2012

Marängtårta

Den här tårtan blev jag väldigt nöjd med smakmässigt. Hade fått önskemål om en tårta utan sockerkaksbottnar och som inte skulle vara så söt och gräddig.
3 marängbottnar
 lemoncurd
 blåbärsmousse
Spacklad med grädde och dekorerad med choklad

Den är helt glutenfri

Gjorde 3 stycken marängbottnar som jag penslade med mörk choklad (då smälter inte marängen när man lagt ihop tårtan och så blir det en brytning mot det söta.)

När du gör marängbottnar tänk på
*Ha alltid en ren och torr bunke.
*Se till så att det inte finns någon äggula i. Det är fett i den och då får du ingen fluffig smet
*Baka på låg värme -länge
*Om det är svårt att få loss bakplåtspappret från botten. -Lägg den i frysen en stund så lossnar det

Till en botten ca 32 cm diameter

4 äggvitor
2 dl socker
1 krm ättika
en liten nypa salt

Vispa upp äggvitor.
Tillsätt ättika och salt efter några minuter
Häll i sockret i omgångar under vispning.
Jag brukar vispa min maräng ca 12 min.

Det lättaste är att rita en cirkel på bakplåtspappret om du
vill ha en rund tårta.
Smeta ut marängen i ett jämt lager. Den kommer inte flyta ut nånting.
Låt marängen torka i ugnen ca 1,5 timme på 120 grader

Förvaras torrt. Jag brukar lägga dem i en stor papperspåse.
Går bra att förbereda några dagar innan.

 Inte den vackraste tårtan kanske men väldigt god :P


Eftersom tårtan skulle vara nötfri gjorde jag texten i mörk choklad


Runt kanten hade jag gjort chokladplattor i vit- mörkchoklad. 



Blåbärsmoussen lägger jag upp recept på i dagarna.
Guuud, den godaste fyllningen enligt mig.
Ni måste prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar