Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 7 maj 2014

Supergoda havrekakor med choklad & jordnötssmör

Dripp, dropp... regnet fortsätte ute. Har ni tagit fram vinterjackan igen? hehe. Igår när jag var ute (med vinterkläder!) slog det mig om det är mig eller vädret det är fel på? SÅ kallt ju! Bbbbrrr. Snälla vårvärme kom tillbaka! Får se det som att regnet är nyttigt det med, framför allt för alla odlingar och grönska. 

Igår bakade jag och Bellis kakor. Perfekt recept för ett litet barn att hjälpa till med. Som att rulla chokladbollar fast du lägger dem på plåt och bakar av. Ä L S K A R havrekakor. Speciellt när de blir såhär spröda. Mmmmums.



ca 25 st

200 g mjukt smör
1 dl strösocker
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
1,5 dl jordnötssmör
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat
1 liten nypa salt
7 dl havregryn
100 g hackad, mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader
Vispa smör och sockret krämigt o poröst. Rör i ägg, vatten och jordnötssmör och rör till en jämn smet.
Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, bikarbonat o salt och rör ner detta i smeten. Tillsätt havregryn och choklad. Rör eller knåda ihop med fingrarna eller en slev. Rulla bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper och tryck ut dem lite. Grädda i 12 min. Låt dem svalna en liten stund på plåten och lägg dem sedan för att kallna helt på ett galler. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar