Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 19 maj 2014

Glutenfria bovetefrallor med russin

Hej bloggisar! Redan kväll. Mys i soffan och bloggpaus. Ätit en vegetarisk middag :-D gott blev det. Kul! Måste dela med mig in receptet senare.

Hoppas att din måndag varit bra. Underbart väder ett tag på dagen. Varmt och solit ✹ tog en skön promenad i skogen med hundarna. Nowa passade på att bada. Hon njöt verkligen och då får hon grisa ner sig. Värt att se henne glad!

Bakade goda glutenfria frallor i helgen. Och inte särskilt svårt heller. Degen blir ganska lös men den blir lite fastare under jäsningen. Hoppa över russin om du inte gillar men jag tycker det ger en så god söt smak i brödet.

Ca 8 st

500 g mjölk
20 g jäst
1 msk honung
1 tsk kummin
30 g psylliumfröskal (ja tog fiberhusk)
240 g bovetemjöl
1 dl russin

Blanda mjölk,jäst och honung. Tillsätt mortlad kummin, psylliumfrö och bovete. Blanda väl. Tillsätt russin och rör ut dem och plasta in bunken. Låt jäsa i ca två timmar.

Jag blötte händerna och formade försiktigt frallor som jag la på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite bovete och låt jäsa 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader,varmluft i god tid. Grädda brödet i 30 min. De ska få mörk färg. Låt svalna under en bakduk.
(glutenfritt bröd blir snabbare torrt än vanligt så frys in!)

Trevlig kväll! ✿

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar