Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 15 maj 2014

Lätt rågbröd med surdeg

Hej igen fina Du! Allt väl? snart Fredag igen. Wooop woop. Jag har redan "gått på" helg. Lite jobb för mig den här veckan så jag har fått massor av tid med Nobelle i stället. 
Jag och hundarna var nyss i Axamo. Solen sken när jag kom dit och det kändes så härligt att få njuta av det. Hmmmm det gick max 200 meter sen öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Haha och nu en timme senare när jag tittar ut så skiner solen igen. Vad jag lyckades att tajma mitt i regnskuren. Inte dåligt gjort va ?:P

Det är så skönt när man springer regelbundet och har fått upp konditionen och flåset. När löprundan inte slutar i absolut slutkördhet varje gång utan man kan känna efter rundan att man har mer att ge. Jag känner enorm skillnad. Speciellt när jag springer spår som jag gjorde även för flera år sedan. När man fick ta sikte på mållinjen och ta fram sina sista krafter för att komma dit och sedan stupa på linjen. Så ni som kämpar där ute, håll ut. Det blir så himla mycket roligare när man har kommit över det första stadiet. Det är en jättekick att känna att du orkar och att du har uytvecklats!



Nä nog pratat om det och i stället till ett gott surdegsbröd. Var skeptisk när jag gjorde detta för grova bröd blir sällan bra. Tyvärr sant. De mesta grova frallor som du köper är det alltid bara en liten del av innehållet som är grovt mjöl. Tro mig. Visst det är vetemjöl i detta receptet med MEN det blev ändå saftigt och gott trots en hög mängd rågmjöl. Kul när det går vägen :)



2 limpor
260 g vetesurdeg
40 g rågsurdeg
200g vetemjöl special, gärna ekologiskt
320 g rågmjöl, gärna ekologiskt
10 g färsk jäst
1 1/4 msk flingsalt
3 dl vatten

Kör alla ingredienser i degblandaren förutom saltet. Låt degen knåda i ca 7 min. Tillsätt lite mer vatten om det blir torr (den ska kännas mjuk o fuktig) 
Häll i saltet och kör i 3 minuter till. Häll lite olja i botten av bunken (eller lägg degen i en plastlåda med lock) och plasta in och låt jäsa i 1 timme.

Tag sedan upp degen på bordet och vik den i ett treslag (ena änden mot mitten och den andra änden över den) vänd degen 90 grader och drag ut den lite och vik den i ett treslag igen. Låt den jäsa i bunken ytterligare 1 timme.

Dela degen i två bitar. Drag ut en av bitarna försiktigt och vik ihop till en limpa. Gör likadant med den andra biten och lägg dem på ett bakplåtspapper. Skåra dem med en vass kniv.

Sätt ugnen på 250 grader och sätt in två plåtar i ugnen. Låt bröden jäsa ca 40 min till. Tag fram 3 isbitar. Låt pappret med bröden glida in på plåten i mitten av ugnen med hjälp av en bricka. Kasta in isbitarna längst ner och stäng luckan. Sänk till 225 grader och grädda brödet i 35-40 min. Låt de kallna på ett galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar