Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 14 maj 2014

Kokossnittar med citron

Födelsedagen fortsätter. Har varit ute i det sköna vädret. Tack för det. En helt annan sak att vara i lekparken när det är sol och varmt :) 
Är förvånad över hur pigg Bellis är. Hade föreställt mig dagen i soffan med en utslagen tjej efter nattens sömnlösa timmar men icke. Visst det är ovanligt mycket gnäll men annars är hon hur pigg som helst. Är nog jag och Zebban som är tröttast. Hihi brukar väl vara så ?



Här är recept på goda kokoskakor med citronglasyr. De ska vara lite sega i mitten så passa gräddningen. Mina blev lite hårt bakade. 

ca 30 st
125 g smör
1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 dl kokosflingor
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Citronglasyr
2,4 dl florsocker
2 msk pressad citronsaft
skal från en citron

Ugnen på 175 grader varmluft
Blanda alla ingredienserna till degen i en matberedare. Kör till en deg. Rulla ut degen i två längder, lika långa som plåten. Lägg på plåt med bakplåtspapper och platta ut längderna litegrann. Grädda mitt i ugnen cirka 8-10 min. Skär i sneda bitar på en gång när du tagit ut plåten. Låt svalna på galler med bakpappret under. 

Blanda ihop florsocker och citronsaft. Spritsa tunna ränder på kakorna och riv citronskal över innan glasyren har torkat. Låt stelna helt innan du bryter isär kakorna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar