Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 28 maj 2014

Glutenfria frallor med havre och lingon

Hej hej fina du! Äntligen helg för många av oss. Eller en lillördag för dig som jobbar imorgon. Hoppas du mår bra.

Gårdagens brödbak blev lyckat. Kul! Goda frallor utan gluten med havregryn, lingonen och nyttiga fröer.

Ca 6-8 st

25 g jäst
2,5 dl mjölk
1 msk fiberhusk
1,5 dl havregryn, glutenfria
1 msk lingonsylt
1 msk linfrön
1 msk solrosfrön
1,5 tsk salt
5 dl glutenfri mjölmix

Blanda jäst, ljummen mjölk och fiberhusk i en bunke. Låt svälla ca 5 min.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen ca 5 min. Den blir ganska kladdig. Låt jäsa övertäckt 30 min.

Baka ur degen till frallor på mjölat bord. Lägg på plåt med bakplåtspapper och Jäs övertäckt i 30 min till. Sätt ugnen på 250 ° i god tid.
In med plåten i ugnen, Sänk till 200° och Grädda frallorna i ca 10-12 min.
Låt svalna under en bakduk.

(glutenfritt bröd torkar mycket snabbare än vanligt så lämna de inte framme utan tjoff in i frysen när de svalnat!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar