Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 31 maj 2014

Ljus formfranska med fibrer

Goooo lördag! Vakna ännu? Jag blev glad när jag insåg att det var lördag och inte söndag när jag vaknade! Kändes lite som en lördag igår ju. Vad står på programmet då?? Jag har en fm för mig själv då Zebban och Belle ska träffa några kompisar. Inte dumt alls. Blir nog en löprunda och ett besök i blomsteraffären. Älskar att strosa runt där :)

Igår bakade jag och Belle ett formbröd. Hade glömt att köpa i affären och det är ju så lätt att baka själv. Tillsatte lite vetekli gör att få in lite fiber i brödet. Bra även för små magar :-P

2 Limpor
50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
1 msk honung
2 tsk salt
11-12 dl vetemjöl
0,5 dl vetekli

Smula ner jästen i degbunken. Värm mjölk, smör och honung i en kastrull till 37°. Rör ut jästen med vätskan.
Tillsätt salt, mjölk och vetekli. Låt degen arbeta ca 8 min. Den ska släppa kanterna och inte klibba fast. låt jäsa under bakduk 30 min.
Sätt ugnen på 250°. Baka ut degen till två Limpor. Lägg dem i smorda brödformar med skarven neråt och Jäs i 30 min till under bakduk.
In i ugnen och Sänk genast till 200°. Grädda i 30 min.
Tag ut bröden ur formarna och linda in i en bakduk. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar