Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 23 maj 2014

Kärleksmums

Hallå! Hur har ni det? Ätit något gott? För oss blev det ingen grillning. Spar det tills imon. Kände att jag inte hade riktigt ork idag. Åt tacos. Gott gott. Med den gooooda creme fraichen ;) Ska strax sjunka ner i soffan och mysa lite med Bellis innan läggning. Är skönt när man jobbat hela veckan och har en ledig helg framför sig :D Kanske så varje vecka för dig men jag har ju haft helt andra tider de senaste åren.



Ögonen går i kors. Uj Uj så trött jag är. Ni vet när man är lite groggy nästan. Vi har så varmt på jobbet nu med. Lite åt bastukänsla. Hihi. Hoppas jag orkar vara uppe en stund ikväll i alla fall. Så taggad på ett avsnitt av Games of thrones nu. Spännande :)

Nu till goda kakor. Kanske till mors dag? Tycker dessa är så goda och perfekt nu till picknicken. Mums. Kaffe och choklad-kombo är väl oslagbart!! :P


Eftersom det var till barnkalaset passade det bra med färgglatt strössel på!



Chokladbotten
150 g smör
1,5 dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3/4 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
100 g mjölkchoklad

Mockaglasyr
 75 g smör
3/4 dl starkt kaffe
0,5 dl kakao
1,5 msk vaniljsocker
5 dl florsocker

Strössel/kokos/hackade nötter

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och häll i mjölken. Låt svalna. Vispa under tiden ägg,socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör i smör-mjölken i äggvispet försiktigt och sikta ner kakao, mjöl och bakpulver. hacka chokladen grovt och Vänd försiktigt ihop smeten. Häll i en avlång ugnsform ca 20x30 cm stor. Ha ett bakplåtspapper i botten. Grädda i ca 16-20 min. Låt svalna.

Gör glasyren. Smält smöret och häll i resten av ingredienserna. Vispa till en jämn glasyr. Häll det över kakan och strö på önskad topping. Ställ i kylen en stund innan du skär upp den i rutor.




Jag tog kokoschips på hälften för jag hade ingen riven kokos...Men det gick det med!

Nehe.. Tvättstugan kallar! 
Ha nu en mysig kväll (L)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar