Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 13 maj 2014

Nötfärsbiffar med färskostgömma

God Tisdag! Vilken mörk morgon. Nu har det ljusnat lite men innan var det väldigt mörkt. Myskläderna är på och jag dricker massor av kaffe. Vet ni en sak som jag kan bli avundsjuk på ofta?
Jo på dem som vaknar av sig själva på morgonen och känner sig pigga. De riktigt morgonpigga som går upp med tuppen. H U R - G Ö R - N I ?
Det har aldrig hänt mig. Spelar ingen roll om jag sovit 10 timmar, 8 eller ja 14 timmar... Vaknar aldrig tidigt och känner att jag sovit färdigt.

jag minns när jag bodde hemma. Då kunde man lätt sova till 12 även att jag lagt mig hyfsat tidigt på kvällen. Likaså innan Nobelle föddes. Zebban kunde vakna vid 9 på helgen och känna sig pigg men jag var alltid toktrött. Idag var en sådan morgon, helt D Ö D! Å då har jag ändå sovit 9 timmar. Vad är knepet?

Idag får jag och Bellis kompisbesök på förmiddagen. Så kul. Igår blev det lite långtråkigt. Lillan är i och för sig väldigt hostig så det behöver inte vara fullt tempo men lite sällskap är aldrig fel :)



Gjorde färsbiffar igår med färskostgömmor. Så gott och saftigt. Nötfärs blir ju lätt torrt men med osten i så blir det väldigt gott. Välj en ost med smaksättning. Jag tog taco. Passar fint med pasta och tomatsås till eller det klassiska tillbehören potatis, gräddsås och lingonsylt.




400 g nötfärs
salt
svartpeppar
1 liten rödlök
1 ägg
2 msk vatten eller grädde
cayenne
paprikakrydda

0,5 burk creme bonjour smaksatt

Tänk på att ta fram färsen från kylen ett tag innan tillagning. Om man steker kall färs börjar den koka och vi vill ju ha stekta biffar.

Blanda först färsen med salt. Detta binder ihop den bra. Tillsätt peppar, finhackad lök, ägg, vatten/grädde, cayenne och paprika. Blanda väl. Blöt ett skärbräde och forma biffar, platta ut dem och lägg dem på det. Lägg ca 1 tsk färskost på varje biff och vik ihop dem så osten är helt inbakad. Stek i olja eller smör. Gör gärna en sås i pannan direkt efter du stekt färdigt. Då får du gratis fond med god smak till såsen :)


Önskar dig en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar