Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 8 april 2014

Saftiga laxbiffar med blomkålsris & kall sås

God Tisdag! Sovit gott? Lite trist med regn och grått idag men vi tänker trotsa vädret och gå till parken ändå. Finns ju inget dåligt väder....bara dåliga kläder ;) Denna uttjatade mening!

Vilken morgonmänniska jag är. Det bara slog mig imorse på morgonrundan med hundarna. Tystnaden, stillheten och lugnet. Aaaah njuter så av det. Man har hela dagen framför sig och du vet inte riktigt vart den tar dig. Att jag inte går morgonpromenad med hundarna varje morgon?
Jo klart jag går ut men det är ofta en stressad sväng men idag tog vi det lugnt och de fick springa lösa. Så skön start på dagen. 

Jag har precis gjort en chokladkaka med kokos som står i ugnen. Spännande att smaka på den sen. Jaaa jag vet klockan är bara åtta men det är en bra tidpunkt att fixa i köket på när lillan är hemma för hon är en "slowstarter" så hon sitter gärna i soffan länge, länge och myser. 

Igår gjorde jag laxbiffar till middag. GUD så gott. Jag brukar köpa laxpaket med rensdelar, synd att mixa fina filébitar. Det brukar alltid finns nått paket i frysdisken med ojämna bitar till ett lägre pris, perfekt att göra biffar på.



400 g lax
0,5 röd lök
1 ägg
2 msk grädde
0,5 dl dill
salt
svartpeppar
citronsaft

Lägg laxen och löken i en mixer. Mixa lite och tillsätt ägg, grädde, dill, salt, peppar och pressad citron. Hetta upp en stekpanna och häll i lite olja/smör. Forma biffar med lättblöta händer och stek biffarna några minuter. De går snabbt så stek dem inte torra. 

Blomkålsris
1 blomkålshuvud
vatten
salt
1 msk smör
vitpeppar

Riv blomkålen antingen i en mixer eller på rivjärn. Koka upp vatten med salt. Lägg i blomkålen och låt koka ca 10 sekunder. Häll av och tillsätt smör och peppar. Klart!

Sås
1 dl gräddfil
2 msk kvarg eller majonäs
0,5 dl hackad gräslök
1 msk finhackad rödlök
pressad citron
salt, peppar

Blanda ihop alla ingredienser och låt gärna såsen stå och mogna i kylskåp minst 30 minuter innan servering.


Oj nu började Emil i Lönneberga på TV, Belle är livrädd för det. Eller det är Emils pappa hon är rädd för. Då måste vi snabbt byta program, man hör på hennes röst att hon får lite panik nästan.

Idag ska jag försöka få in påskriset jag plockade i Söndags!. Asså vissa saker har jag jättelätt för att ta tag i medan vissa saker bara stannar av. Nä idag får jag fixa det. 
Önskar dig en trevlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar