Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 7 april 2014

Helstekt marinerad fläskkarre

God Måndag! Är ni vakna och redo för en ny vecka? Jag har precis hällt upp en kopp kaffe och försöker piggna till. Lite sliten allt idag. Men bara man kommer igång så brukar jag bli piggare, skönt och dra sig lite.

Här kommer ett middagstips för dig som har tid. Den här rätten är väldigt lättlagad men den behöver nästan två timmar i ugnen så kanske en ledig eftermiddag passar det med den här rätten! Ingen rätt för kräsna typer... -Den här maten är för pillig för mig, menade Zebban. Haha. Alltså att han måste ta bort allt fett från köttet. Jag tyckte det var supergott!



ca 1 kg fläskkarré
1 vitlöksklyfta
2 lagerblad
2 msk soya
2 msk olivolja
1 dl chilisås
1 msk timjan

Blanda chilisås,olja, soya och timjan med krossad vitlök och smulade lagerblad. Lägg köttet i en plastpåse och häll ner marinaden. Blanda väl och låt ligga i kylskåpet ett par timmar.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg köttet i en ugnsform, utan marinaden. Salta och peppra. In i ugnen och stick en köttermometer i. Innertemperaturen ska bli 80 grader. Det tar ca 2 timmar. Lägg på folie om det blir för mörkt.
Vira in köttet i aluminiumfolie och låt det vila ca 15 min innan servering. Skär i skivor.

Spara köttsaften och använd i såsen. MASSOR av smak.
 Häll i grädde, lite vatten, soya och lite kalv-/oxfond. Koka några minuter och red av med maizena+vatten. 

Servera med kokt potatis och morötter, sallad och rårörda lingon. Mums!


Ha nu en riktigt bra Måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar