Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 6 april 2014

Kardemummabullar bakade med surdeg

Goo Kväll! Haft en skön helg? Peppad för ny vecka? Jag ser fram emot påskhelgen om bara! två veckor. Kändes som det var häromdagen man tänkte att det var långt kvar till påsk men nu tuffar det på i hög fart. Jag och Belle är lediga imorgon så jag tänkte vi skulle besöka öppna förskolan. Lagom aktivitet och bra stimulans för henne. Kul att det finns för oss föräldrar som behöver "rasta" våra barn. Hihi.

Jag bakade bullar med surdeg idag för första gången. Blev saftiga och goda. Dock lämnade jag ofrivilligt över gräddningen till min käre sambo så de blev lite längre gräddade än vad jag hade velat. Han gillar hårt bakat och jag vill ha dem väldigt ljusa. Kompromiss :P 

Det finns recept där du gör en fördeg dag 1 och sen bakar ut dem dag 2 men jag ville baka idag, nu på en gång så jag valde detta recept som man bakar av samma dag,  de fick de jäsa nästan 3 timmar. Det är grejen med surdeg....den vill ha mycket tid.
Ska testa med ett recept med fördeg nästa gång, tror det blir större skillnad då med.

Jag gjorde en halv sats och fick en plåt bullar, ca 20 st lite mindre.




500 g kall mjölk, ca 5 dl
30 g jäst
50 g surdeg av vete
2 dl socker
20 g kardemumma, gärna mortlade kärnor
10 g salt
200 g mjukt smör
ca 16 dl vetemjöl, 1100 g

Fyllning
250 g smör
250 g strösocker
2 msk vaniljsocker

(Kanel om man vill i stället för vaniljsocker)

Ägg och pärlsocker till gräddning

Blanda alla ingredienser i degbunken och knåda på låg hastighet ca 3 minuter. Öka hastigheten och kör i 7 min till. Gör ett glutentest: Ta en degbit, rulla den och se om du kan dra ut en tunn hinna av degen med fingrarna. Om inte kör du degen längre i maskinen. Min gick över 15 min.
Kavla ut degen till en rektangel, ca 60x40 cm stor.
Blanda ihop smör och socker till fyllningen. Bred ut den på degen och vik ihop degen på tre från långsidorna in mot mitten. Skär remsor som är ca 1,5 cm tjocka och 30 cm långa. 
Gör bullknutar genom att vira degbiten två varv runt pek- o långfingret och sedan in mot mitten för att fästa änden. De ska väga ca 80-100 gram. 
Låt bullarna jäsa under en bakduk i några timmar. Sätt ugnen på 220 grader varmluft i god tid.
Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 200 grader, små bullar 8-10 min och stora i ca 15 min.
Låt svalna under en bakduk. Supergott med ett glas mjölk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar