Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 22 april 2014

Glutenfritt hälsobröd med bovete

God Tisdag bloggisar! Dåligt med inlägg här i helgen. Alla behöver vi pausa och stanna upp ibland. Ja, de flesta i alla fall. Jag blir så tveksam till bloggen ibland. Min vision är ju att sprida bra recept och inspirera dig men ibland känns det som jag är långt där i från. Men nu är jag lite laddad igen för att tipsa om olika recept. 

Hoppas du känner dig utvilad efter påsken. Kortvecka nu ju och redan Onsdag i morgon och sen blir det en specialvecka nästa också. Lite härligt ändå med röda dagar :)

Levande skyltdocka. Hihi sööt.


Å jag åt  så mycket godis i helgen. Mmm inte dumt alls. Jag är en stor godisgris så för mig blev det mycket av det goda i helgen. Alla har vi någon favorit som vi har lite svårt att hålla oss borta ifrån, och varför ska man? Lagom är bäst tycker jag. Ibland funderar jag på 5:2 dieten just för att jag tänker att det kan vara hälsosamt för organen att inte alltid "arbeta på högvarv". Men eftersom jag har så bra blodvärde och blodtryck nu så känns det onödigt att utsätta sig för hunger två dagar i veckan.. Man blir ju inte direkt trevlig utan mat ;)



Här är ett glutenfritt bröd som är fyllt av nyttigheter och saftigt blev det också! 

1 bröd
600 g kallt vatten
10 g jäst
100 g solroskärnor
30 g linfrö
35 g pumpakärnor
50 g mörk sirap
1 tsk brödkryddor
50 g boveteflingor
70 g soyamjöl
170 g bovetemjöl
25 g fiberhusk
smör till formen

Blanda ihop alla ingredienser i en stor bunke. Smörj en brödform med smör och fördela degen i. Jämna till och strö lite boveteflingor på.
Låt jäsa i ca 2 timmar under en bakduk. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Grädda brödet i 75 min. Ta ut det ur formen när det är klart och linda in det i en handduk. Låt det gärna ligga till nästa dag. Skiva upp och frys in!


Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar